Minder en schoner vliegen heeft toekomst

Kunnen we zonder vliegen? Onmogelijk, doen we het dan verliezen we onze handel met het buitenland. Het luchtverkeer is de slagader met de buitenwereld, het levert tegelijk een belangrijke bijdrage aan de opwarming van onze aarde. Minder en schoner vliegen heeft toekomst. Om dat te realiseren zoeken wetenschappers driftig naar oplossingen. En de politiek? Die praat ‘groen’ maar handelt als vanouds door ons belastinggeld in te zetten voor steun aan de KLM en de opening van Lelystad Airport.

De coronacrisis sloeg een flinke deuk in de begroting van de KLM. In het eerste kwartaal

Stilstaande vliegtuigen op Schiphol.

van 2020 verloor de carrier 1,8 miljard euro. Later bedroeg het verlies 75 procent van de omzet, 246 miljard euro. Ongekend! Het bedrijf zet 500 medewerkers op de ontslaglijst. Van de overheid kreeg ze 3,4 miljard euro aan leningen. Die moet KLM wel terugbetalen. Bovendien ligt er nog 1,6 miljard euro op tafel om terug te betalen aan klanten met niet gebruikte vliegtickets. Je zou denken: dit is het einde, maar nee, want als KLM omvalt, valt alles om, klinkt het zorgelijk. Is dat zo? Denk aan de haven van Rotterdam, maar vergeet ook Air France niet, die de goed presterende KLM heeft overgenomen, al wil niemand daar iets van weten. Maar goed, ook Air France verkeert in een diepe financiële dip en kreeg 7 miljoen van de Franse staat.

Ook de KLM vliegt graag kleine stukjes zoals van Düsseldorf naar Amsterdam, een vlucht die nog geen half uur duurt. Het is opstijgen en bijna meteen weer landen, lekker snel, terwijl er tussen Nederland en Düsseldorf een snelle spoorverbinding ligt die qua tijd niet onderdoet voor het vliegtuig, zeker als je de reis van en naar de luchthaven meerekent. Helemaal waar, maar het behoud van onze blauwe ‘vogels’, en vooral Schiphol, de luchthaven met zijn befaamde hub, legt meer gewicht in de schaal. Hebben we dan geen mega-port, Rotterdam? Over het werk daar hoor je weinig. Toch komt er jaarlijks meer vracht binnen dan op Schiphol, om over die andere luchthavens maar te zwijgen. Daar komen vrijwel alleen charters met zonaanbidders aan en heeft corona de bezoekersaantallen flink doen teruggelopen: op Eindhoven Airport met 65 procent, Rotterdam The Hague Airport 71 procent en op Schiphol met 62 procent.

Minder vliegen zou het beste zijn. Tijdens de coronacrisis kwamen we erachter dat vliegtuigstrepen zonnewarmte reflecteren, dat draagt bij aan de aardopwarming. Ook de CO2-uitstoot van vliegtuigen doet onze aarde geen goed. Toch willen we zo snel mogelijk weer de lucht in. In Australië werd een pretvlucht georganiseerd voor degenen die het niet meer uithielden op de grond. Vliegen is belangrijk, maar voor de lol en tegen dumpprijzen? Daarom is het niet gek dat de EU belasting op kerosine wil gaan invoeren. Dat betekent dat de KLM in de komende jaren zal gaan inkrimpen, zeker nu ze gedwongen wordt het milieubelang in ogenschouw te nemen, de overlast van het vliegverkeer te verminderen en gehouden is aan loonmatiging wat minder personeel betekent. De econoom Walter Manshanden verwacht een krimp van een derde tot de helft. Het betekent ook dat Schiphol zijn hub-functie verliest. Blijft over het milieuvriendelijk vliegen, dat moet straks met synthetische kerosine, want elektrisch vliegen is met de huidige techniek voor grote vliegtuigen godsonmogelijk.

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.