Affiches maken het spoor

Door corona is het vrijwel onmogelijk om langere reizen te maken of je moet de kosten van een PCR-test voor lief willen nemen. Doe ik niet. Een dagje over de grens biedt ook geen soelaas. Gelukkig kan ik me laven aan oude reisposters.

Die posters kwamen aan het eind van de negentiende eeuw. In die tijd brachten luxe slaapwagons van Wagons-Lits de rijken naar de grote steden. Na de Tweede Wereldoorlog was het gedaan met het luxe vervoer. Vakantietreinen namen de boel over. Autoslaaptreinen en de superluxe TEE – speciaal voor het zakenverkeer – sluisden de reizigers naar de Europese steden.

De vroegste affiches waren kunstzinnige prenten in de zwierige lijnenstijl van de art nouveau. Na de Eerste Wereldoorlog won de verbinding tussen boot en trein aan belang. Een gepast affiche was op zijn plaats.

Massatoerisme

Na 1950 kwam het massatoerisme op gang. Het leverde fraaie affiches op. Behalve affiches voor buitenlandse reizen zijn er ook fraaie affiches voor het binnenlands spoorwegverkeer. Vooral in de crisisjaren ontstonden er veel affiches. Dat kwam door de concurrentie van de auto en het vrachtverkeer – de spooromzet daalde met maar liefst 28 procent. Om daar iets aan te doen verschenen er aankondigingen voor voordelige reizen, dagkaarten en het maken van binnenlandse reizen.

Na WOII lag de nadruk op de wederopbouw. De verdere elektrificatie van het net kreeg aandacht. Bij ingebruikneming van de nieuwe huisstijl van NS in 1968 verschoof de aandacht naar doelgroepen, denk aan de tienertoer.

Dat affiches body geven aan het spoor bleek ook In de jaren tachtig. De nadruk lag op de verdere modernisering van het spoor. In 1970 kwam de intercity en in 1981 werd de spoorlijn naar Schiphol geopend. Een affiche met de combinatie trein-vliegtuig mocht niet ontbreken, het was een topper.

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.