Van e-auto naar solar-auto

Je wilt een nieuwe auto kopen. Nieuw of tweedehands? Ik zou gaan voor een occasion, want die bespaart je een flinke afschrijving. Dan nog een belangrijk punt: kies je voor een auto op fossiele brandstof of een elektrische? E- auto’s zijn – ook tweedehands – behoorlijk aan de prijs. Je portemonnee is niet zo dik dus ga je voor fossiel.

In 1900 was de e-auto populair in de Verenigde Staten. 38 Procent van de auto’s had daar toen een elektrische aandrijving, slechts 22 procent was uitgerust met een verbrandingsmotor.

 

Die mogelijkheid heb je tot pakweg 2030. Daarna schakelen we over op elektrisch rijden.

 

Rond 2045 is het wagenpark geheel elektrisch. We moeten wel, want anders is de aarde straks een broeikas. Gelukkig zijn e-auto’s heel comfortabel, krijgen ze steeds meer actieradius en ook het aantal oplaadpunten breidt fors uit. De prijzen van elektrische voertuigen zullen in de toekomst beslist gaan dalen en het zou me niks verbazen als ze rond 2050 even krachtig zijn als de auto’s van nu.

E-rijden is niet nieuw. Al aan het eind van de negentiende eeuw was er een elektrische auto. De Duitse Flocken Elektrowagen (1888) was een op een koets gelijkende auto. Tot de komst van de startmotor in 1912 werd de elektrische auto beschouwd als het vervoermiddel van de toekomst. Om de klimaatopwarming te temperen is de e-auto weer helemaal terug. Maar nu gaat het niet meer alleen om batterijen en accu’s, ook zonne-energie speelt een belangrijke rol.

Nuna 5

Studenten van de TU-Delft hebben bewezen dat rijden op zonlicht kan. In 2009 nam het Nuon Solar Team van de Technische Universiteit deel aan de World Solar Challenge in Australië. Met hun zonnewagen Nuna 5, gebouwd onder advies van hoogleraar Wubbo Ockels, behaalden de veertien deelnemers de tweede plaats.

De Nuna 5 is een bijna vijf meter lang voertuig gemaakt van koolstof-, aramidevezel en titanium. De kar weegt ruim 161 kilo. De luchtweerstand is twaalf keer kleiner dan van een normale auto. De zeer efficiënte elektromotor krijgt energie uit 2120 zonnecellen. De topsnelheid is 145 kilometer, cruisesnelheid 100 kilometer. Dit innovatieve model levert een stevige bijdrage aan de verdere ontwikkeling van solarauto’s die mogelijk ooit in massaproductie gaan.

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.